Belastingen

Als startende ondernemer krijgt u te maken met belastingen. Bij de aanmelding van de belastingdienst beoordeelt deze of er sprake is van ondernemerschap en welke belastingen van toepassing zijn op uw onderneming.

Voor omzetbelasting of BTW gelden andere criteria dan voor de inkomstenbelasting.

Bij deze beoordeling voor de inkomstenbelasting let de belastingdienst op de volgende punten:
  • Maakt u winst en zo ja hoeveel?
  • Hoe zelfstandig is uw onderneming
  • Beschikt u over kapitaal (geld en goederen)
  • Hoeveel tijd steekt u in uw onderneming (urencriterium)
  • Wat is de omvang van uw werkzaamheden
  • Hoeveel klanten heeft de onderneming
  • Maakt u reclame voor de onderneming
  • Loopt u ondernemersrisico
  • Bent u aansprakelijk voor de schulden ban de onderneming

Bij de beoordeling voor de omzetbelasting let de belastingdienst alleen op het feit of u deelneemt aan het economische verkeer. Dit kan zijn zowel met een zelfstandig bedrijf als een beoefening van beroep. De rechtsvorm maakt daarbij niet uit.

Administratie

Met een juiste administratie legt u de feiten van de onderneming vast, hierdoor ontstaat een overzicht van de ontwikkeling van het bedrijf. Hierdoor kunt u op tijd signaleren en beslissingen nemen.

De administratie is niet alleen van belang voor uw eigen bedrijfsvoering, maar ook bent u wettelijk verplicht een administratie te houden en te bewaren (minimaal 7 jaar). De statistieken

wijzen uit dat ondernemers met een juiste en een goede bijgewerkte hebben minder kans maken om failliet te gaan. De administratieplicht dus bij wet vastgesteld in het Burgerlijk Wetboek.